vrijdag 26 juni 2015

Gemengde salade met groene kruiden en linzen



Suiker detox
De afgelopen weken heb ik heel bewust en gezond gegeten. Mijn maaltijden waren doordrenkt met superfoods, vitaminen, mineralen, noten, verse kruiden... Ken je dat boek waar je in een paar weken tijd een suikerverslaving afleert? Je krijgt ook tips & recepten om veel minder koolhydraten te eten. Ik ben ook maar eens begonnen met de detox. Niet omdat ik zo suikerverslaafd ben. Maar als je zo’n blog hebt zoals ik, dan moet je zelf dingen ervaren. De suikerdetox is natuurlijk helemaal niet nieuw. Ik loop gewoon achter de feiten aan…

De afgelopen weken heb ik nog nooit zoveel groenten gegeten. De koelkast zit stampvol… We komen van de markt thuis met tassen vol bloemkolen (niet een… nee twee), zakken sla, aubergines, courgettes, puntpaprika’s, gemengde paprika’s, broccoli, asperges, wortelen, avocado’s, komkommers, tomaten, sperziebonen en dan heb ik het fruit nog niet eens vermeld!

Geen of minder trek in snoep & snacks
Wat mij na het avondeten gedurende de avond opvalt, is dat het eten erg verzadigt. Je hebt niet zo snel trek in allerlei snacks. Zoet of zout. Met de tassen vol groenten komen ook zakken vliespinda’s mee… Die eet ik graag als tussendoortje. Of een handje zonnebloem- of pompoenpitten.

De lunch
Aangezien het de bedoeling is om zo min mogelijk brood te eten (en dat met mijn desembrood bakken…), maak ik braaf allerlei salades. Degene die ik met jullie deel lijkt niks bijzonders. Maar schijn bedriegt! Want inmiddels heb ik deze salade al vele malen gemaakt. Zo lekker is 'ie. De kruiden verzamel ik in de tuin en variëren met het seizoen mee.

Ik ‘mag’ nu ook wat meer brood eten. Vanochtend ontdooide ik een halfje desembrood van 100% kamutmeel. Van enkele sneetjes bakte ik broodsoldaatjes in wat olijfolie, als aanvulling bij het avondeten. Een moot kabeljauw (waar zie je nog moten?) met rode paprikasaus, geroosterde bloemkoolroosjes en aubergine-mayonaisedip. Dus geen bergen rijst, pasta, aardappels of stukken stokbrood. Nee keurig netjes drie sneetjes brood, voor drie personen!

Daslook
Vorig jaar kreeg ik een plantje van deze beschermde soort. En dit jaar kon ik er van eten. Dus enkele blaadjes mochten de salade in. Tussen de stenen in de tuin groeit de marjolein. Het is milder dan oregano. En het komt ieder jaar terug. Mijn muntverzameling is aangevuld met aardbei- en appelmunt. Er staan nu twee chocolademuntplanten. Daar kan ik volop van plukken (ook lekker in de thee). Ik neem een mix van de munt mee voor de sla.

Knoflook uit de tuin
Maar ik ben nog niet klaar… want vorig jaar kocht ik bij Vreeken’s planten flink wat knoflookbollen om te planten. De helft vertrok naar mijn ouders, de rest ging bij mij de grond in. De twee soorten groeiden goed. Maar ik besloot ze nog niet te oogsten en liet ze overwinteren. Ze staan nu fier en stevig in de tuin en ik heb nu al veel plezier van ze. Het groen is namelijk heerlijk in de salade. Een lichte uien-knoflooksmaak. Ten slotte snij ik er nog wat basilicum door (die staat niet buiten, vanwege het snertvoorjaar).

De smaak
Deze salade smaakt heel fris & puur. Tijdens het eten proef je bij ieder hapje een ander kruid. En de smaken gaan heel goed samen. Het is ook een vullende salade. Je begrijpt dat dit een bordje boordevol vitaminen en mineralen is! Ik merkte ook dat mijn smaak door de detox flink is aangescherpt. Alles smaakt nu voller en puurder. Mijn neiging om overal flink wat specerijen en chilipeper in te doen, is nu echt afgenomen. Ik geniet meer van de smaak van de ingrediënten zelf. Annemarie van Praktijk Buon Appetito vertelde over het mineraalrijke zeekraalzilt, wat ik als zoutvervanger overal in gebruik. Ook in de salade.

Variëren
Ik vind het lekker om hier enkele eetlepels gekookte linzen door te mengen. Je kunt ook kikkererwten of andere peulvruchten kiezen. Qua kruiden neem je gewoon wat je hebt staan en wat jou lekker lijkt. Veldsla is een van mijn favoriete soorten sla. Ook jonge gemengde bladsla (met bietenblad) is lekker met de linzen en de kruiden. Aanvullen met komkommer, tomaten en ander 'groen' kan natuurlijk ook. Niet normaal gezond maak je de salade als je er kiemgroenten doormengt. 

Andere salades
Op de blog staan vele salades. Dit zijn er een paar....

Salade van bladsla met groene kruiden en linzen
voor 1 persoon

Ingrediënten:
  • Enkele handen gewassen sla
  • enkele eetlepels gekookte linzen
  • een bosje gemengde groene kruiden, fijngehakt met stelen erbij
  • 2 el. rode wijnazijn
  • zeekraalzilt + snuf extra zeezout
  • 1 à 2 el. olijfolie, (ik zweer bij non filtrato extravergine van Pietro Coricelli – A.H.)
Bereiding:

Meng de kruiden met de azijn, zout en zeekraalzilt en roer de olie erdoor. Schep de linzen hierdoor en meng voorzichtig door de bladsla. Héérlijk! Echt waar.

Geen opmerkingen: