Salade van mie met peultjes van Jaap


Salade van mie met peultjes
Afgelopen weekend hadden we de eerste familieverjaardag van dit jaar en er kwamen aardig wat familie en vrienden op bezoek. Het was mooi weer, iedereen kon lekker buiten zitten en ik vind het dan fijn om voor een tafel vol met lekkers te zorgen. Omdat het feestvarken erg gek is op bami heb ik geprobeerd iets te maken dat geschikt is voor een koud buffet en gebaseerd op een bami-gerecht. Ik heb wat verschillende recepten bekeken, maar kwam uiteindelijk toch uit op een eigen variant die zo in de smaak viel dat de schaal in no-time leeg was. Deze week heb ik ‘m nog eens gemaakt en ik wil het recept graag hier delen.

Voor een schaal bami-salade voor ongeveer 8 personen heb je het volgende nodig 
  • 250 gr. mie van goede kwaliteit (toko)
  • 200 gr. peultjes
  • 1 pepertje
  • 1 teentje knoflook
  • 1 of 2 lente-uitjes
  • 1 eetlepel sesamzaadjes 
Voor de dressing:
  • een scheut olijfolie
  • een scheut sesamolie
  • sap van 1 limoen
  • 1 eetlepel ketjap
  • 2 eetlepels zoete chilisaus
  • wat sambal
  • 1 volle eetlepel pindakaas
  • evt. wat zout
  1. Kook de mie in een pan met ruim water gaar. Ik kook de peultjes een paar minuten mee zodat die ook beetgaar zijn.
  2. Giet het af, spoel af met koud water en doe er een scheut olijfolie of arachideolie bij zodat de mie niet gaat plakken. Het kan handig zijn de mie wat te snijden dat eet makkelijk van een saladebordje.
  3. Doe het geheel terug in de pan en voeg alle ingrediënten voor de dressing toe en meng dat goed door de mie. Er zijn geen vaste regels; varieer gerust met andere hoeveelheden of ingrediënten.
  4. Hak de knoflook fijn, snij het pepertje in hele smalle reepjes en snij de lente-ui in ringetjes en meng dit, samen met de sesamzaadjes door de mie salade. Laat de salade goed koud worden.
Heerlijk om te eten als koud buffet gecombineerd met wat andere oosterse gerechten zoals zelfgebakken kroepoek, pittige gehaktballetjes, sateetjes, atjar of een frisse komkommersalade.


Ik heb het nog niet geprobeerd, maar deze mie salade lijkt me ook erg geschikt om mee te nemen in de koelbox naar het strand!

Reacties