Buikspek slow cooked op de barbecue... van Jaap

Buikspek op de BBQ

slow cooked
Zoals de meesten van jullie nu wel zullen weten ben ik een echte barbecue liefhebber. En ik laat me dan ook niet beperken tot die paar maandjes dat het in Nederland zomerweer is en je onbekommerd buiten kunt eten en koken. Barbecueën gaat ook prima als het wat minder weer is. Zo heb ik een paar weken geleden in de stromende regen een heerlijk stukje buikspek op de barbecue klaargemaakt. 
Je hebt wel wat tijd nodig, want grotere stukken vlees worden langzaam, slow, gegaard op de barbecue. Dat doe je volgens de indirecte methode: aan de ene kant van de barbecue liggen de kooltjes, aan de andere kant het vlees zodat het niet in direct contact komt met de hitte. 
heerlijk zacht gegaard vlees...
Op deze manier kun je, met het deksel dicht, vlees langzaam laten garen. Eigenlijk zoals je binnenshuis een oven zou gebruiken. Je hoeft dan ook niet om de vijf minuten te gaan kijken of om te draaien; iets wat goed uitkomt als het pijpenstelen regent.
Het buikspek kocht ik deze keer in Rotterdam in de Markthal. Ik heb het een nacht laten marineren en daarna een paar uur op de barbecue gelegd.
lekker bij de nasi, door de soep...
Een deel van dit heerlijke vlees hebben we in plakjes gesneden en direct geproefd. Een ander deel een dag later gegeten bij nasi en roerbakgroente; het vlees kun je zonder moeite een oosters tintje meegeven. De rest ging in de vriezer voor nog een keer nasi, dunne plakjes bij een gebakken ei en het laatste stukje heb ik vandaag in kleine blokjes door een grote pan erwtensoep gedaan. Zo maak je op een regenachtige middag zonder veel moeite een gerecht waar je een aantal keren veel plezier van hebt!
De ingrediënten:

2 stukken buikspek van ongeveer een pond. Met zwoerd, maar zonder kan ook heel goed.

Een dag van tevoren kun je beginnen met marineren. Ik wrijf de stukken spek eerst goed in met zeezout en doe ze in stevige plastic zakken (ziplocks). Vervolgens maak ik een mengsel van een paar eetlepels bruine suiker, een paar eetlepels ketjap en een eetlepel uienpoeder en knoflookpoeder. Hierop zijn allerlei variaties mogelijk. Dit mengsel giet ik in de zakken en verdeel ik goed over het vlees. Het kan nu zeker een etmaal in de koelkast blijven liggen.

Dep de volgende dag het vlees droog en steek de barbecue aan volgens de indirecte methode. Probeer, door te spelen met de ventilatieopening en de hoeveelheid kooltjes, de temperatuur op ongeveer 150 graden te houden.  Leg het vlees op het rooster met het zwoerd naar boven en laat het rustig garen. Dit duurt drie tot vier uur (kijk na 2 uur even of het al goed is, want soms gaat het wat sneller). De kerntemperatuur van het vlees moet ongeveer 72 graden zijn. Als je wilt kun je het zwoerd nog even grillen door het spek om te draaien en direct boven de kooltjes te leggen. Laat het spek daarna even rusten en snij het vervolgens in mooie plakjes.



Reacties