Eikenblaadjes (koekjes) van 'Heel Holland Bakt'


EIKENBLAADJES (KOEKJES) VAN  HEEL HOLLAND BAKT
Ook ik ben fan van Heel Holland Bakt. En natuurlijk heb ik al diverse recepten gemaakt die in het programma voorbij zijn gekomen, zoals: Eikenblaadjes.

Ik ging fanatiek te werk. Te fanatiek bleek achteraf, want ik had teveel lucht in de boter gedraaid. Daardoor werd het deeg te luchtig en gingen de koekjes uitlopen tijdens het bakken. Maar wat bleek: er ontstonden heerlijke, dunne, luchtige koekjes.
Natuurlijk heb ik het recept nog een keer gemaakt en toen werden het de Eikenblaadjes, zoals bedoeld. Nadat beide koekjes door mijn gezin “uitvoerig” gekeurd waren kwam de eerste versie als “beste” uit de bus.

Daarom hier mijn versie van de HHB-koekjes:
  • 100 gram poedersuiker
  • 150 gram roomboter
  • 100 gram patentbloem
  • 100 gram Zeeuwse bloem
  • 50 gram eiwit
  • snuf zout
  • vanillestokje
  • Eventueel 200 gram pure chocolade.
    1. Verwarm de oven voor op 170 graden C.
    2. Laat de boter op kamertemperatuur komen, en roer goed door. Ik gebruikte de Kitchenaid met de platte klopper. De boter wordt tijdens het roeren steeds lichter van kleur.
    3. Voeg de poedersuiker en het merg van het vanillistokje toe en meng goed tot een egale en luchtige massa.
    4. Roer er vervolgens het eiwit en het zout door. Doe dit met de hand met een spatel.
    5. Zeef beide soorten bloem en roer het met de spatel in gedeelten door de massa. Tijdens het mengen hoor je dat er lucht in het deeg zit.
    6. Doe het “roerdeeg” in een spuitzak en spuit het deeg op een ingevette bakplaat. Maak ze zo groot als je wilt. Laat er voldoende ruimte tussen.
    7. Bak de koekjes in 13 tot 15 minuten tot ze gaar zijn en een mooi goudbruin randje hebben.

    Dopen in getempereerde chocolade:
    In het oorspronkelijk recept worden de koekjes gedoopt in pure chocolade. Dit vond ik niet geschikt voor de dunne koekjes. Wel heb ik een deel van de echte Eikenblaadjes gedoopt in getempereerde chocolade. Hiervoor 2/3 deel van de chocolade 'au bain marie' smelten (een kom met chocolade verwarmen boven een pan met heel heet water, de kom mag het hete water niet raken). 
    Vervolgens de rest van de chocolade toevoegen en goed doorroeren tot ook dat deel van de chocolade gesmolten is. Je ziet dat de chocolade tijdens het roeren meer gaat glanzen. 
    Wij hebben de koekjes ook nog versierd met lemoncurd (onderdeel van het recept bij het 1, 2, 3-deeg met een eitje) verse vruchten en slagroom. Tja, je kan het zo lekker maken als je wilt!

Reacties