woensdag 15 oktober 2014

column Lisette, 15 oktober 2014

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

zelfgemaakte zuurkool

Mijn fermentatie-experiment lijkt goed te gaan, waarschijnlijk kan ik volgende week de zuurkool eten! Ik ben heel erg benieuwd hoe het zal smaken en of het heel anders is dan zuurkool uit een pakje. Eigenlijk zou ik om te vergelijken ook zuurkool moeten klaarmaken uit een pakje. Zodat je het verschil goed kan proeven… misschien doe ik dat ook wel. Dan neem ik een klein beetje om te proeven en de rest vries ik in, altijd handig voor als je haast hebt.

Dit weekend hebben we dan eindelijk een nieuwe oven uitgezocht en zal deze week geleverd worden. Gelukkig maar, want ik heb een weekje herfstvakantie dus het zou leuk zijn als ik wat kan bakken!

geen wekker nodig...

Deze week ben ik ook druk aan het klussen in ons oude huis, voornamelijk in de avonduren als de kindjes op bed liggen en Jelle thuis is. ‘Vroeger’ kluste ik ook altijd in de avonduren en ging door tot midden in de nacht. Ik was echt een nachtmens, wanneer de avond viel, leefde ik echt op! Nu misschien nog steeds wel, maar als je weet dat er twee wekkertjes gewoon om half zeven naast je bed staan… ga je toch maar mee in het ‘normale’ wenselijke ritme. Het huis opknappen is wel veel werk, maar het is leuk om te zien hoe het opknapt.

kapucijnerschotel

De consulten en mijn advies/weeguurtje in de sportschool gaan gewoon door in de vakantie. Dan heb ik geen zin om heel erg lang in de keuken te staan, maar wil wel iets gezonds eten. Ik maakte gisteren een heerlijk kapucijner gerecht, dat ik jullie niet wil onthouden.

Je hebt nodig:

  • 2 grote uien
  • 1 teen knoflook
  • 2 wortels
  • Rode paprika of puntpaprika
  • Quorn gehakt of gehakt
  • 350gr. spinazie (vers)
  • 1 grote pot kapucijners
  • Olijfolie of kokosolie
  • Peper & zout
  • Cajun mix, kerrie, kurkuma, bonekruid
Zo maak je het:
Fruit de uien en knoflook in olijfolie. Doe de (gesneden) wortelen, paprika, gehakt en de kruiden er door. Bak dit tot het gaar is en voeg vervolgens (kort) de spinazie en kapucijners toe.

Ik doe er, als het op het bord ligt, fijn gesneden stukjes augurk overheen. Dat is echt het puntje op de i en mag eigenlijk niet ontbreken…


Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: