column Lisette, 17 september 2014


Lisette
vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Mijn fermentatie-experiment gaat de eerste week fantastisch. De tweede dag moet ik mijn potjes al drie keer op een dag, open draaien om lucht te laten ontsnappen. Daar kwam ik achter omdat het vocht er uit kwam schuimen! Dat is een gaaf gezicht, je stopt kool en zout in een potje en er gebeurt vervolgens van alles.
Nog een week later, staat de schimmel op mijn reepjes komkommer. De worteltjes lijken nog wel goed te gaan en de kool ruikt heerlijk fris naar zuurkool. Nog vier weken te gaan, ik ben reuze benieuwd hoe het zal smaken!

Bij de grote pot is het koolblad iets omhoog gekomen, een stukje steekt boven het vocht uit. Dat is niet goed, het kan gaan schimmelen en alles zal bederven. Het lijkt of ik er op tijd bij ben en ik schep er wat uit en verwijder het stuk blad dat er boven uit stak.

Ik ben de laatste tijd aan het bakken geslagen. Nu zou je denken dat dat leuk is en alleen maar voordelen heeft. Het tegendeel is waar… Enige tijd geleden deed ik de oven aan, op 200 C, voorverwarmen voor de broodjes die er elke zondag morgen bij horen. Opeens een flinke knal, alsof iemand een baksteen door het raam gooit (niet dat ik echt weet hoe dat klinkt, maar dat stel ik mij zo voor)! Het glas uit de oven ligt er in 10.076 stukjes uit, de oven is te heet geworden en het binnenste glas is gesprongen.

Maar nu blijkt die oven zo in mijn systeem te zitten, dat ik bij het kneden, mixen of rijzen steeds pas bedenk dat ik geen oven heb! Dus ik weer naar de buurvrouw om mijn baksels in haar oven te bakken.

Met dank aan mijn buurvrouw, maakte ik het volgende heerlijke:


Bananenbrood
  • 2 rijpe bananen
  • 4 dadels, fijngehakt
  • 2 vijgen (gedroogd), fijngehakt
  • Handje havermout
  • Handje noten (fijn gehakt) en zaden
  • Handje rozijnen en cranberries
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 1 eetlepel roomboter
  • 1 eetlepel honing
  • 85 gram kokosmeel
  • ½ theelepel bakpoeder
  • ¼ theelepel zeezout
  • ½ theelepel kaneel
  • ½ theelepel speculaas kruiden
Mijn buurvrouw verwarmde de oven op 175 graden. Ik bekleedde een cakevorm met bakpapier. En pureerde de bananen, dadels en vijgen in een blender. In een andere kom mixte ik de eieren luchtig en mengde die vervolgens door de bananen. Daarna deed ik de kokosolie, boter en honing door het mengsel. Het meel, bakpoeder, zout, kaneel, speculaas kruiden, noten en zaden roerde ik er goed door heen. Het beslag deed ik in de cakevorm en zette het ongeveer 40 minuten in de oven (van de buurvrouw). Na 40 minuten keek ik met een satéprikker of hij gaar was, de prikker kwam er schoon uit dus de cake was gaar.

Nadat de cake afgekoeld was, sneed ik hem in plakjes en de overgebleven plakjes pakte ik per stuk in oven papier in en stopte deze in de vriezer. Ik neem af en toe een pakje mee, als tussendoortje op mijn werk en Stijn vraagt regelmatig of hij een pakje naar school mag.



Tot de volgende keer!

Reacties