Maleisische garnalencurry (met Slim Noedels)


Promotie-actie Slim Pasta
Een paar weken geleden benaderde iemand mij om een aantal verpakkingen Slim Pasta uit te proberen en op mijn blog te beschrijven. Het bijzondere aan de pasta is dat het per 100 gram slechts 21 kcal. bedraagt. Pasta gemaakt van tarwe bedraagt ca. 130 kcal. (gekookt). Je hoeft de pastaproducten niet te koken, alleen even mee te warmen. Ik vind het zelf bijzonder geschikt om in een saus te verwerken. Ik probeerde het ook als koude pastasalade en dat vond ik niet zo geslaagd. 

Je kunt het qua structuur vergelijken met stevige eiernoedels. De smaak is vrij neutraal. Je kunt deze garnalencurry natuurlijk ook met elk andere noedelsoort bereiden.

Meer weten over de pasta gemaakt van Konjac? Kijk eens hier: konjac-steeds-gewilder-als-afslankmiddel en www.slimpasta.nl.

Een kom vol met smaken
In dit recept heb ik de noedelvariant van Slim Pasta gebruikt. We smikkelden met z’n tweeën een volle kom leeg: barstensvol met smaken van grote garnalen, gember, ui, knoflook, rode peper, kokosmelk, etc. 

De pasta voor de curry
Je kunt de ingrediënten voor de pasta in een vijzel fijnmaken, in de keukenmachine malen of zoals ik deed alles raspen en hakken en dan even bakken in de (kokos)olie om de smaken los te maken.

Maleisische garnalencurry
  • voor de pasta:
  • een stukje geschilde verse gemberwortel van 5 cm., geraspt
  • 3 grote tenen knoflook, grof gehakt
  • 2 el. à 15 ml. kemirienotenpasta (Toko) of maak het zelf door kemirienoten even te verhitten en dan fijn te stampen in een vijzel
  • 1 tl. à 5 ml. gemalen komijn (liefst zelf gemalen van komijnzaad)
  • 1 klein vers geschild en geraspt kurkumaworteltje (ik kocht het bij een natuurvoedingswinkel, het is ook bij toko’s te koop, maar denk eraan dat het vreselijke vlekken kan geven op planken, kleding, vingers, etc. de smaak vind ik zelf beter en sterker dan het poeder, neem evt. ¼ tl. gemalen kurkuma
  • 2 kleine hete rode pepertjes of meer of minder naar smaak, fijn gehakt (denk aan de ogen)
  • verder nodig:
  • 400 gram grote schoongemaakte rauwe garnalen
  • 1 rode paprika, in repen
  • 2 stengels bleekselderij, grof gehakt
  • 1 rode ui, in halve ringen
  • 2 el. blad van bleekselderij, grof gehakt
  • 200 gram gewassen taugé
  • 1 verpakking Slim Noedels of 200 gram andere stevige gekookte noedels
  • 1 tl. zout of ½ el. lichte sojasaus
  • scheutje limoensap
  • 1 ½ tl. palmsuiker (ik nam de pasta)
  • 2 el. kokosolie of andere neutrale olie voor bakken

Bereiding:

Neem een wok of bijv. een hapjespan en verhit de olie. Bak de ingrediënten voor de pasta een minuutje mee en vervolgens de ui, paprika en gehakte bleekselderijstengels. Laat een paar minuten op halfhoog vuur meebakken. Voeg dan de kokosmelk, palmsuiker en zout toe en breng aan de kook. Gaar de garnalen een paar minuten mee in de saus tot ze roze en niet meer doorschijnend zijn. Schep de taugé als laatste erdoor, het moet knapperig blijven. Roer een scheutje limoensap door de saus en proef of er nog extra zout of sojasaus nodig is. Bestrooi met het gehakte selderijblad.

Reacties