column Lisette, 14 mei 2014


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding - sport

Ons groentetuintje komt steeds voller te staan. Nu zijn de sperziebonen en rode bieten ook gezaaid, van de raapstelen hebben we al heerlijk gegeten.

Rode bieten zijn rijk aan vezels, bevatten ijzer, magnesium, kalium en foliumzuur en bevatten vitamine A en C. Ik vind deze rode knollen heerlijk in een salade met blokjes (gekookte) aardappel, feta, ui, augurk. Maar ook als salade van bieten, ui en stukjes appel of in rode bietensoep.

Vorig jaar hadden we wortels in de tuin, maar deze waren (netjes gezegd) niet te eten.
Dit jaar komen deze oranje penen er dus niet meer in bij ons! Hoewel ik deze groenten wel kan waarderen, als snack met dipsausje of onderweg in de auto als tussendoortje. In reepjes in een salade, gekookt of door de linzensoep.

Binnenkort mag ik weer vieren dat ik een jaartje ouder, wijzer en knapper ben. Een paar jaar heb ik deze gebeurtenis overgeslagen, maar dit jaar ben ik van plan er weer eens een taartje op te eten.

Eerder maakte ik dan een overheerlijke worteltjestaart. In deze taart gaan bakken met suiker en op de taart hoort een topping, ook vol met suiker. Nu kwam ik een recept tegen, van worteltaart ‘zonder suiker’. Dat is het taartje dat ik wil gaan maken.

De ingrediënten die nodig zijn om de taart te maken:
50 gram appelstroop (zonder toegevoegde suiker), sap en geraspte schil van 1 sinaasappel, 175ml appelsap, 110ml water, 125gr geraspte winterpeen, 100gr boter, 100gr gehakte gedroogde vijgen, 90gr gehakte gedroogde abrikozen, 40gr kokoscrème, 1 tl kaneel, ½ tl geraspte nootmuskaat, 225 volkoren bloem, snufje zout, 2 tl baking soda, 120gr gehakte walnoten.

Voor de topping heb je nodig:
150gr verse roomkaas, 100gr crème fraîche, 2 el zachte boter, 1 tl vanille extract.

Je maakt het zo:
In een pan verhit je de appelstroop, sap en schil van de sinaasappel (gebruik het liefst een biologische), appelsap, water, wortel, boter, vijgen, abrikozen, kokoscrème, kaneel en nootmuskaat. Kook dit op een laag vuur gedurende 5 minuten en laat het daarna afkoelen tot het lauw is.

Verwarm de oven intussen voor op 180 graden C.

Doe de bloem, zout en baking soda in een kom en meng dit goed door elkaar. Voeg de walnoten toe. Maak een kuil in het midden van dit mengsel en voeg de inhoud van het pannetje toe, meng alles goed door elkaar. Giet het mengsel in een bakvorm en bak dit in ongeveer 45 minuten in de oven, tot hij gaar is. Test dit met een breinaald of satéprikker, deze moet droog uit de taart komen.

De topping maak je door de verse kaas, crème fraîche, boter en vanille extract door elkaar te roeren. Deze doe je over de taart als hij is afgekoeld. De topping bewaar je het best apart en verdeel je pas op de taart als je hem serveert.

Ik ben benieuwd!

Tot de volgende keer…

Reacties

Emma zei…
Wat heb je een mooie blog! Ik zou het leuk vinden als je mijn blog ook bekijkt! Ik begin pas net!

emmatimmerman.blogspot.nl