Column Lisette, 18 december 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

Mijn schoonmoeder vertelde tijdens ons vorige etentje over Jan in de zak. Zij had het recept van haar moeder gekregen en ze maakte het regelmatig voor haar kinderen. Ik kon me er geen voorstelling van maken… ‘Jan in de zak’, met rozijnen… Maar ik zag dat haar kinderen (onder andere mijn man) begonnen te glunderen.

Nu waren we op weg richting Schoorl en naar de Jan in de zak! Mijn schoonmoeder legt uit dat de één het broeder noemt en de ander Jan in de zak. In de oven gebakken is het Broeder en Jan in de zak kook je in een pan water, uiteraard in een zak, kussensloop of theedoek. Het is erg vullend en wordt gegeten als hoofdgerecht en/of als nagerecht. In veel gezinnen kwam dit met de kerst op tafel.

Nog steeds heb ik er geen voorstelling van, maar we gaan aan de slag!
We doen 500gr bloem in een grote kom en mengen dit scheutgewijs met 0,5 liter (als het beslag erg dik blijft, iets meer) melk. Dan gaan er twee eieren bij en blijven goed roeren. Het moet een dik beslag worden, dus er moet niet te veel melk bij. Hierna gaan er twee afgestreken eetlepels bakpoeder door. En roeren alles nog even heel goed door.

Dan gaan er 150gr (mag meer of minder, naar eigen smaak) gewassen rozijnen, een appel in kleine stukjes gesneden en wat kaneel bij. En we gieten de beslag over in een brandschoon kussensloop. Het touwtje waarmee we hem dicht binden komt hoger, om Jan nog ruimte te geven om uit te zetten.

Deze zak gaat in een pan kokend water, zo’n anderhalf uur blijft hij daar lekker koken. Het gas gaat wel lager, maar het water moet aan de kook blijven.

Na het koken, gaat de zak in een vergiet. Nu kunnen we het touwtje er voorzichtig (heet!!) af halen… en daar is onze Jan! Een glimmend ding, in een zak, met rozijnen. We leggen Jan voorzichtig op een mooi bord en snijden hem in plakken. Van buiten nat en van binnen heel mooi droog. Het lijkt een soort brood of cake.

Het is een zoet gerecht, je eet het met stroop of (poeder)suiker. Mijn schoonmoeder verteld dat ze dit de dag erna in boter bakten, met wat suiker er over heen. Dan is het eigenlijk nog lekkerder, helaas hebben wij dat niet kunnen testen…

Wij maakten er een warm sausje bij, gemaakt van stroop en boter. Niet echt een slank recept dus, maar wel een heel erg gezellig recept.

Mijn cliënten geef ik voor deze feestdagen mee: beweeg wat extra. Met al dat eten is dat geen overbodige luxe!

Hele fijne dagen!

Reacties