Column Lisette, 20 november 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groentetuintje - voeding

Het weer zit mee, we springen op de fiets op weg naar de haven om Sinterklaas en alle Pieten op te wachten! Onderweg hoor ik een soort knak en kan ik niet meer schakelen met mijn versnelling. Het lijkt of ik me uit het zweet werk op een hometrainer. In de eerste versnelling fiets ik mij vol overgave een slag in de rondte. Als ik in alle rust ingehaald wordt door een oudere meneer… moet ik toch ook wel weer lachen. Ach, mijn half uurtje bewegen voor vandaag heb ik goed volbracht!

Nu de Pietentaart en hiervoor heb je nodig:
250g zelfrijzend bakmeel, 1 theelepel bakpoeder, mespuntje zout, 2 theelepels speculaaskruiden, 200g lichte basterdsuiker, 3 eieren, 150 ml zonnebloemolie, 400gr geraspte winterpeen, 1 bakje roomkaas (175 gr), 150g poedersuiker, scheutje citroensap (verse citroen of knijpflesje).

Verwarm de oven intussen voor op 180º C.

Zeef het zelfrijzend bakmeel en bakpoeder boven een kom. Voeg de speculaaskruiden en een mespuntje zout toe. Pak een andere kom en klop de basterdsuiker, eieren en olie kort door elkaar. Voeg dit samen met de geraspte wortels toe aan het zelfrijzend bakmeel en roer alles tot een glad beslag. Schenk het mengsel in een niet te diepe vorm. Na ongeveer 45 minuten in de oven op 180º C is de taart klaar.

Nu moet de taart in ongeveer een uur afkoelen. Voor het glazuur meng je de roomkaas met de poedersuiker en een scheut citroensap. Dit mengsel verdeel je over de taart en strijk je mooi glad. Versier de glazuurlaag met pepernoten en eventueel schuimpjes. De taart moet nu nog even in de koelkast, zodat de glazuurlaag uit kan harden. Even geduld hebben dus!

De pepernoten kun je natuurlijk ook zelf maken.
Verwarm de oven voor op 160º C. Kneed 150g boter, 125g bruine basterdsuiker, een theelepel speculaaskruiden, 250g zelfrijzend bakmeel en een snufje zout goed door elkaar. Voeg, lepel voor lepel, vier eetlepels melk toe (nu krijg je een soepel deeg). Maak kleine balletjes van het deeg en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de pepernoten in 15 á 20 minuten lichtbruin en gaar.

Tot volgende keer!

Reacties