Verslag vakantie in Italië 2013

Het prachtige uitzicht vanuit de tent op Lago Maggiore
Italiaanse vakantie
Veel mensen met schoolgaande kinderen hebben de vakantie alweer achter de rug. Maar vier weken geleden stonden we nog aan het begin van onze vakantie. Wij zijn neergestreken op een kleine camping aan het Lago Maggiore in Italië. Vaste lezers van mijn blog weten dat de bestemming meestal Frankrijk is. Maar we wilden eens wat anders. En ook culinair wilden we meer keuze aan restaurants. 

Dat is toch wel tegengevallen in het toeristische gebied waar we zaten. Restaurants genoeg… maar de eenvoud en gebruik van mooie verse producten van de Italiaanse keuken, vonden we niet echt terug. Ook kan het Italiaanse brood niet tippen aan het (artisinale) Franse brood. Maar Italië is een groot land en alle streken bieden hun eigen specialiteiten. Die moet ik gewoon nog ontdekken!

Het grilplaatje in actie op de camping
Italië culinair in vogelvlucht, wat kwamen we allemaal tegen…
We nemen altijd de tijd om tijdens vakanties te speuren naar leuke producten en keukenspullen. Ook nu hebben we een paar dingen aangeschaft. Als eerste een gietijzeren grilplaatje van Ilsa. Gekocht in de supermarkt voor € 14,50 en  groot genoeg om voor drie personen vlees te bakken. Ook groente en vis doet het er goed op, maar dan moet je meerdere keren bakken, want het is maar een klein plaatje.

Gnocchi
Iets wat al lang op mijn wensenlijstje stond en nu is vervuld, is een gnocchiplankje, waar de tekst: ‘riccia gnocchi’ in stond gebrand. Dat betekent: gekrulde gnocchi. Je weet wel, zo’n plankje met ribbels om de gnocchi z’n vorm en ribbels te geven. Wil je ook eens gnocchi maken? Kijk dan eens op mijn volgende blog: gnocchi.

een grote zak oregano, snoepjes, Star-
bouillonblokjes, 95% alcohol, grilplaatje en
het gnocchi-plankje
Kaasrasp
Een Parmezaanse kaasrasp kon ik niet laten liggen, maar thuis bleek de microplanerasp toch echt beter in staat om de 24-maanden oude Parmezaanse kaas, die we daar kochten, te raspen.

Alcohol
Ook al jarenlang bovenaan mijn lijst staat een fles alcohol 95%. In Frankrijk allang verboden en daar is 40% het maximum. Ook niet verkeerd want ik maakte mijn kersenlikeur ermee. Maar in Italië staan ze in vrijwel elke supermarkt en kosten ze rond de € 14,--. Het voordeel van zo’n hoog percentage is, dat bij het maken van een vruchtenlikeur van sappige vruchten, de uiteindelijke vloeistof toch een hoog alcoholpercentage heeft. Wat de houdbaarheid verlengt, de smaak verhoogt en gisten voorkomt. De komende tijd ga ik eens kijken welke likeuren ik ga maken met mijn 2 liter alcohol. Kijk eens mee op de volgende site: likeurrecepten.

viooltjesijs
IJs
Hier in Nieuwkoop bij de plaatselijke ijssalon maken ze heerlijk ijs. Bijna vergelijkbaar met het Italiaanse ijs. Maar er waren een paar soorten die we in Stresa aten (met op iedere hoek een ijssalon) en die waren onvergetelijk. Zoals de gelato viola, gemaakt met viooltjes (recept volgt nog eens), gelato cioccolato, een intense chocoladesmaak mmmm zo heerlijk (ook daar volgt een recept van)! En nog veel meer smaken… Mijn frambozenijs kan de strijd makkelijk aan met dit Italiaanse ijs. Ook mijn limoncello en koffie-ijs zijn onbescheiden lekker!

Olijfolie en balsamico
Tegenwoordig kun je in Nederland de mooiste olijfolie kopen. En niet alleen uit Italië, maar ook uit Spanje en Griekenland. Dus daar hoef je niet perse voor naar Italië. Ook voor een mooie balsamico, daar betaal je ook wel wat voor (boven de 10 euro), kun je in iedere supermarkt terecht. Toch hebben we een flesje lekkere balsamico meegenomen. Heerlijk bijvoorbeeld over een bordje verse vijgen met San Daniele ham (of de Spaanse Serrano, ik ben niet zo weg van Parmaham), paar scheutjes mooie olijfolie en dan de balsamico-azijn erover druppelen.

San Daniele ham en cantaloupe meloen
Snoepjes, amaretto en rode mousserende wijn
In de supermarkten liggen meestal verschillende soorten amaretto. Voor een paar euro heb je al een leuk flesje, die zo voor de tent op de camping, echt prima smaakt! We liepen tegen hele lekkere snoepjes aan: lemoncellasnoepjes van Perugina. Heerlijke zuurtjes met een zachte limoncellovulling.


Dit blik lijkt op de campingboter van vroeger...
maar deze roomboter is heel erg lekker en makkelijk voor
in het kleine campingkoelkastje!
Het schijnt de laatste trend te zijn op wijngebied: rode mousserende wijn. Via de wijnsite van Vrij Nederland hebben we vlak voor de vakantie nog een doosje Goldish noir gekocht. De reguliere prijs van 10 euro vind ik persoonlijk te duur voor de wijn (prijs/kwaliteit), maar nu is deze voor 5 euro te koop. In Italië kun je natuurlijk de rode Lambrusco kopen. Een lekker makkelijk mousserend wijntje, ook prima zo voor de tent! Maar we hebben ook een paar keer andere rode bruiswijnen gekocht. En er was veel keus… Hopelijk volgen de Nederlandse supermarkten nu ook!

Pasticcio di riso e mele: Italiaanse appelrijsttaart
Een recept mag niet missen... maar niet vandaag, wel heel binnenkort. Waarschijnlijk ga ik morgen aan de slag. 

Reacties