Column Lisette, 10 juli 2013

Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groententuintje - voeding

De driedaagse training Rots & Water was erg intensief. Het is een weerbaarheid- en anti-pestprogramma. Veel thema’s komen aan bod: zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen, communicatie, sociale vaardigheden, grenzen stellen, het maken van eigen keuzes en preventie van geweld. Alle oefeningen voeren we ook zelf uit en we krijgen daardoor inzicht hoe het in een les zal gaan. We ondervinden de oefening zelf en leren hoe je met vragen om gaat.

Het zijn lange dagen, van 8.30 uur tot na 17.15 uur. We zijn het grootste gedeelte van de tijd lichamelijk bezig. De laatste dag sluiten we af met een bijzondere laatste oefening. De docent laat een plankje zien, van ongeveer 2cm dik en vertelt dat wij die met onze vuist in tweeën gaan breken! Eerst denk ik nog dat hij een grap maakt, maar dat blijkt al snel niet het geval te zijn…

Om de oefening goed uit te voeren moet je een ‘slimme’ brug bouwen. Daar zetten wij twee plankjes voor op de grond en daar boven op het plankje wat doormidden gaat. Op het bovenste plankje schrijven we een doel. Op mijn plankje staat: examen fitnessinstructeur halen! De oefening doen we in tweetallen, je hebt de ander nodig om de kracht vanuit je buik naar je vuist te halen. Je beweegt twee keer je vuist boven het plankje en de derde keer sla je hem door met een ‘gil/schreeuw’.

Als mijn ‘brug’ staat en ik goed zit en mijzelf concentreer… giert de adrenaline en testosteron door mijn lijf. Mijn hartslag gaat omhoog en ik heb het gevoel dat mijn hart zo hard klopt dat je het van een afstand kan zien!

“Mijn vuist is als een rots, dit plankje gaat eraan” BAM… mijn plankje ligt in twee delen op de grond! Met mijn vuist is niks aan de hand, geen schrammetje, geen plekje, ik wrijf niet eens over mijn hand (zo van au)!

Als ik samen met mijn collega terug naar huis rij, kan ik niet wachten om Stijn en Anna weer te zien. Nooit eerder heb ik ze zo lang niet om me heen gehad, dat was dus wel even wennen. Ach, zij hadden het heel leuk gehad met papa en ook een dagje bij hun tante en nichtje. Natuurlijk knuffelde ze mij plat toen ik thuis kwam, maar gingen al snel weer over tot de orde van de dag!

Het theorie examen van de basiscursus fitnessinstructeur heb ik achter de rug. Na het maken van de toets, bespraken we direct de antwoorden. Als het goed is, heb ik er een voldoende voor… nog eventjes afwachten op de echte uitslag… Vrijdag is het praktijkexamen en moet ik mijn stageverslag inleveren. Vanavond ga ik op mijn stage een buikspierkwartier geven en dan heb ik mijn stage afgerond. Nog even flink aan de slag deze week, maar daarna heb ik lekker nog zes weekjes vakantie…


Tot volgende week!

Reacties