Column Lisette, 8 mei 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groententuintje - voeding

In de brievenbus vind ik een grote enveloppe met het logo van de opleiding waar ik eerder examen deed. Als ik zie wat er in zit en gil, dan komt Jelle snel naar binnen rennen en de buurvrouw komt vlug haar tuin in rennen. “De examencommissie van de Nationale Handels Academie te Panningen, belast met het afnemen van het examen Gewichtsconsulent, verklaart dat L. Sont in het jaar 2013 dit examen met succes heeft afgelegd”. Ik heb mijn diploma binnen!!

Die avond breng ik de kinderen naar bed terwijl er drie broden in de oven staan te bakken… Ik knuffel ze extra lang en lees nog een verhaaltje voor. Daarna loop ik snel naar zolder, zodat ik mijn diploma kan scannen. Om mij vervolgens aan te melden bij de beroepsvereniging, zodat cliënten ook een deel vergoed krijgen via hun zorgverzekering. Als ik weer rustig beneden kom, staat de keuken blauw! Drie broden helemaal zwart, aangebrand en meer dan gaar… Dat is mij echt nog niet eerder gebeurd, wel zonde dat ik dan nu net drie broden in de oven heb staan…

Wanneer ik weer met beide benen op de grond sta, plant ik de truffelaardappels (die ik eerder op de markt haalde). Ze hebben een dieppaarse kleur, bijna zwart. De paarse kleur blijft behouden na het koken of bakken en het is een vastkokend ras. Deze aardappel is niet bijzonder door de smaak, maar vooral door de kleur. De truffelaardappel, ook wel Vitelotte-Noir genoemd, is iets zoeter van smaak dan de ‘gewone’ aardappel. Hij heeft veel ‘ogen’, het is daarom verstandig om de schil er af te pellen na het koken. Verwerk ze in een salade, eet ze puur of in een aardappelschotel (in combinatie met ‘gewone’ aardappelen).

Ik plant deze aardappelen in een hele grote bak, gewoon een cementbak die ik bij een bouwmarkt haalde! Vergeet, als je ze in een bak zet, niet om gaatjes aan de onderkant te maken. Als ze te vochtig worden, dan kunnen ze gaan rotten. Aan de bloemen komen giftige besjes! Pas dus goed op, als er kleine kinderen rondlopen. Als de bloemen gaan hangen/liggen, dan weet je dat ze uit de grond kunnen.

Deze week hebben we al raapsteeltjes uit de tuin gegeten! Onder het glas gaat het echt super snel met dit prachtige zonnetje! En als we raapstelen eten, dan maakt Jelle zijn overheerlijke stamppotje met champignonsausje.

Kijk eens welke groenten en fruit jij in de tuin kan zetten. En heb je geen tuin, neem dan een paar potten!

Tot volgende week…

Reacties