woensdag 29 mei 2013

Column Lisette, 29 mei 2013




Lisette


vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatief - gewichtsconsulente - broodbakken - groententuintje - voeding

1: neem een kladblok mee, 2: zorg dat je vijftien minuten voor aanvang aanwezig bent, 3: neem een aantal setjes sportkleding mee. Dit lees ik allemaal in de brief die ik krijg, over de sportopleiding waar ik mij voor heb opgegeven. Via mijn werk mag ik de opleiding fitness trainer A volgen om basiskennis op te doen van het menselijk lichaam, anatomie, fysiologie en trainings- en bewegingsleer.

Vijf hele (zon)dagen krijg ik les, waarna ik twee examendagen heb. Het zinnetje neem een aantal setjes sportkleding mee, maakt mij wel een beetje angstig. Niet omdat ik niet sportief ben, maar ik ben bang dat de rest uitermate sportief is…

Enige tijd geleden startte ik via een loopgroep met een hardlooptraining. Ik had het erg naar mijn zin en zeer gemotiveerd ging ik twee keer per week naar de baan. Helaas bleek de overgang van niet hardlopen naar twee keer per week een te grote belasting. En daardoor kon ik de laatste les, die wij afsloten met een 4,5 km loop, niet meelopen. Mijn enkel was opgezet en ik kreeg het advies om rust te houden.

Nu ben ik weer begonnen en probeer ik zeker twee keer in de week een stuk te lopen. Meestal doe ik dat met de buurvrouw. Maandag liep ik een rondje van 4,3 km, en het is echt verslavend! Hopelijk heb ik als de opleiding start net zo’n goede conditie als de rest…

Als je wilt afvallen is bewegen belangrijk. Wanneer je beweegt, dan verbrand je calorieën, je voelt je fitter en krijgt meer energie. Door toenemende spierkracht wordt de stofwisseling hoger en zal je sneller calorieën verbranden. En het verbranden van meer calorieën gebeurd niet alleen tijdens het sporten, maar ook een tijd erna!

Je hoeft niet perse naar een sportschool om te bewegen, bedenk dat alle kleine beetjes helpen. Het is belangrijk dat je hartslag verhoogt, dus wandel een stuk in een lekker tempo. Laat de auto eens staan, of parkeer hem een paar straten verder. Houd regelmatig een grote schoonmaak of ga aan het werk in de tuin. Leg geen spullen op de trap om het naar boven te brengen als je naar boven gaat, maar breng het gelijk naar boven.

Een veel gehoord excuus is: ik heb daar toch helemaal geen tijd voor… Stel prioriteiten, kijk of je iets kan combineren en kijk eens of je samen met iemand in beweging kan komen!


Tot volgende week…

Geen opmerkingen: