column Lisette, 6 maart 2013


Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding



Weer een grote stap voor deze mamma, want Stijn heeft zijn eerste schoolreisje/uitje. Ze gaan met de klas naar de Westfriese Flora in Bovenkarspel. Als ik Stijn ophaal, zie ik een oproep voor ouders die willen rijden naar Bovenkarspel. Thuis schiet er van alles door mijn hoofd… dan zit mijn kind in de auto bij een ouder die ik niet ken! Wat als iemand een hele slechte auto heeft, met een mankement? Worden deze ouders gescreend op rijvaardigheid? En hoe gaat het dan met Stijn z’n autostoeltje?

Wanneer ik de juf bel om het reizen van de kinderen met de auto even te bespreken, reageert zij alsof het de normaalste zaak van de wereld is! Ach… ik moet gewoon even een drempeltje over, bedenk ik mij en ik laat het los! Voordat ik Stijn op de grote dag naar school breng, schrijf ik toch nog even mijn telefoonnummer op zijn arm. In zijn zak krijgt hij een briefje waar ook mijn nummer op staat geschreven.

Natuurlijk komt hij na zijn uitje heel blij thuis en alles is helemaal goed gegaan. En gelukkig heb ik nog even de tijd, voordat hij schoolreisjes met nachtjes slapen heeft!

Dit weekend had ik een praktijkdag van mijn opleiding, voedingsleer – gewichtsconsulent. Deze dag werden gesprekstechnieken, feedback geven en verschillende persoonstypes behandeld. Erg interessant deze dag en leuk om medestudiegenoten te ontmoeten. Tijdens mijn treinreis heen en terug, lees ik het boek: ‘100% gifvrij slank & gezond door een natuurlijke levensstijl’ van Julia Kang. Zij beweert dat je ook aankomt door alle gifstoffen die wij binnen krijgen. Denk dan aan alle E-nummers (die afzonderlijk getest zijn en niet in combinatie met elkaar of rekening houden met het binnenkrijgen van grotere hoeveelheden via het eten van verschillende producten) En de giftige stoffen die in verzorgingsproducten zitten.

Ze haalde ook het bisfenol A (BPA) verhaal aan, dit was een tijdje geleden in het nieuws, ik noemde het al eerder en Irene kookt heeft er ook een heel stuk over geschreven. Dit boek is uitgegeven in 2011, jammer dat het pas veel later bekendheid krijgt. Ze beschrijft ook dat BPA in de voedselindustrie in verschillende landen verboden is om in te gebruiken. Wij krijgen hier ongemerkt zoveel van binnen, via blikjes, flesjes, zakjes, bakjes… Maar van één stukje in haar BPA verhaal schrok ik echt: ‘Een grote bron van BPA is een glas thee of oploskoffie gemaakt met water gekookt in een elektrische waterkoker… Tegenwoordig zijn alle elektrische waterkokers van plastic, waardoor BPA in het kookwater terecht komt’.

Het is niet zo dat in alle soorten plastic BPA verwerkt is. Dus niet alle plastic waterkokers bevatten  BPA. Maar deze week wil ik er wel achter komen of in onze waterkoker BPA-vrij is!

Tot volgende week!


Reacties