column Lisette, 20 maart 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding

In mijn linkerhand draag ik het boodschappenmandje en met rechts probeer ik de kinderwagen door de paden te manoeuvreren. Stijn en ik zoeken alles wat er op het lijstje staat en Anna kijkt mee of we er niet voorbij lopen. Als we langs de krentenbollen lopen zijn mijn hulpen het unaniem eens dat die ook mee moeten! Dat lijkt mij toch beter dan iets zoets… toch?

Eenmaal thuis pluis ik het etiket eens goed uit. Dit vermeldt het etiket:
Tarwebloem, water, rozijnen, krenten, bakkersgist, tarwegluten, dextrose, bakkerszout, planaardig vet (palm), weipoeder (melk), tarwezetmeel, emulgatoren (plantaardig) (E471, E472e, E482), plantaardige oliën (koolzaad, raapzaad, katoenzaad, zonnebloem, kokos), melk (magere), aroma, zuurteregelaar (E500), curcumaextract, tarwemoutmeel, melkeiwit, erwteneiwit, maltodextrine.

Jeetje… dat zijn 27 ingrediënten! Het etiket vermeldt ook dat de bolletjes per 100gr 24,2gr suikers bevat. Dextrose en maltodextrine zijn beide suikers. De emulgatoren zorgen ervoor dat twee niet mengbare stoffen zich met elkaar kunnen mengen. E471 komt van oliehoudende gewassen. E472e is een synthetische emulgator, E482 is calcium. Aroma is meestal een chemische stof die een aangename geur of smaak heeft (of er moet natuurlijke aroma staan). Zuurteregelaar E500 is natriumcarbonaat een natuurlijk mineraal, gewonnen uit steenzout of zeewater.

Als ik een krentenbollenrecept zoek, zie ik ‘maar’ 11 ingrediënten, geen rare benamingen, geen 5 soorten olie en geen ingrediënten die door middel van nummers zijn aangeduid.

200gr rozijnen, 100gr krenten, 500gr bloem (gezeefd), 15gr gedroogde gist, 3 flinke eetlepels witte basterdsuiker, 300 ml lauwwarme melk, 2 eieren, 10gr zout, 50gr boter, rasp van 1 citroen, 100gr gedroogde abrikozen, in stukjes.

Laat de rozijnen en krenten een uur weken. Los de basterdsuiker en gedroogde gist op in de lauwwarme melk. Giet de bloem erdoor en kneed met de hand of mixer met deeghaken (laagste stand) een mooi deeg van. Maak een gladde bal en leg het in een kom onder een theedoek. Laat 20 minuten rijzen op een warme plek. Laat de boter zacht worden. Splits een ei, bewaar het eiwit en mix de dooier samen met het andere ei (wit en geel), de zachte boter, citroenrasp en zout door elkaar. Roer dit mengsel door het deeg. Giet de rozijnen af en dep ze droog. Kneed de rozijnen en abrikozen door het deeg. Blijf kneden tot het deeg soepel en elastisch is en niet meer plakt. Voeg eventueel wat extra bloem toe. Maak er een bal van en laat nog 20 minuten rijzen onder een theedoek.

Verwarm de oven voor op 250 graden.  Vorm een lange rol van het deeg. Snijd de rol in 24 gelijke delen (of 12, dan heb je grotere bollen). Vorm de stukjes tot balletjes en leg die op een bakblik met bakpapier. Ze rijzen nog dus laat wat ruimte tussen de bollen.
Laat de bollen nog 20 minuten op het bakblik rijzen. Kluts het eiwit goed los met een paar druppels water en smeer met een kwastje de bovenkanten van alle krentenbollen dun in.

Wanneer de oven heet is kunnen de bollen de oven in. Bak ze in ongeveer 15 minuten bruin en laat ze afkoelen op een rooster.

Ik ga deze week aan de slag met krenten en rozijnen!

Tot volgende week…

Reacties