column Lisette, 27 februari 2013



Lisette

vrouw - moeder - zus - tante - docente - creatie - studie - broodbakken - groententuintje - voeding

Zou het echt smaken? Dat vraag ik mij af als ik de dadels met kokosmelk pureer. Mijn zusje en nichtje komen eten en ik maak het toetje wat ik vorige week beschreef. Ik maak van drie ingrediënten (kokosmelk, dadels en cacao) een chocolademousse. De melk moet in de koelkast scheiden in twee delen. Dat lukt goed, maar zeker de helft van de melk gebruik je niet (het is dus weinig mousse). Met een staafmixer pureer ik alles en ik zeef de velletjes er uit. Als ik dan alles door elkaar heb gemengd, verdeel ik het over zes mini glaasjes en deze gaan de koelkast in. Helaas gaat er niemand akkoord met mijn voorstel om eerst het toetje te eten en daarna de stamppot! Zo benieuwd ben ik… en als we dan eindelijk aan het toetje zitten, geniet ik met volle teugen. Hmmmm dit is echt heerlijk en wonderbaarlijk zoet!

Deze laatste suikerloze week gaat erg goed. Ik heb geen behoefde aan zoetigheden en tijdens het boodschappen doen, blijven de blikjes cola en chocoladerepen uit mijn mandje! Voor mijn ontbijt, lunch of tussendoor heb ik nog lekkere ‘koekjes’ gebakken. Simpel, gezond en lekker!
Je hebt nodig: 2 á 3 bananen (geprakt), 1 appel, 160 gram havervlokken, 75 gram rozijnen, 60 ml. amandelmelk (of gewone melk), 1 tl. kaneel en een snufje kardemom. De appel snijd je in blokjes en  kook je in ca. 7 minuten tot moes en meng je door de geprakte bananen. Dan meng je alle ingrediënten door elkaar en laat het 15 minuten rusten. Leg een vel bakpapier op de bakplaat en leg hier een lepel ‘beslag’ op en druk licht aan. Zet de plaat in de voorverwarmde oven op 175 graden C. en bak 15 – 20 minuten. Ik bewaar ze in de vriezer, zo heb ik in de middag op mijn werk een heerlijk (ontdooit) tussendoortje! Ik denk dat geraspte (biologische) sinaasappel schil hier ook wel in past en wat denk je van (fijngehakte) hazelnoten, abrikozen of sesamzaadjes?

Tijdens mijn suikervrije maand heb ik met veel plezier (en regelmatig verbazing) de verpakkingen in de supermarkt bestudeerd. Wat een suiker werk je ongemerkt naar binnen! Zelfs producten speciaal voor kinderen zitten vol met (geraffineerde) suiker. Het was een leuke speurtocht om het meest geschikte product te vinden. Bij de les blijven, omdat fabrikanten het niet altijd als suiker op het etiket zetten. Kristalsuiker, tafelsuiker of basterdsuiker is nog makkelijk te herkennen. Maar wanneer ik het ook tegen kom als: sucrose, melasse, dextrose, fructose, glucose, dan is het even opletten. De andere benamingen eindigen vaak op –ose, zo kan je de suiker makkelijker uit de ingrediëntenlijst halen!

Nu de suikervrije maand ten einde is, komt er hier niet zomaar te pas en te onpas suiker op het menu. Ik zal blijven zoeken naar producten zonder toegevoegde suikers, gezondere alternatieven en lekkere suikerloze recepten!

Tot volgende week!

Reacties