woensdag 23 januari 2013

Column Lisette, 23 januari 2013



Lisette

vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje - voeding


Mijn koffie drink ik nog niet helemaal zonder suiker. Gelukkig heb ik nog een week om af te bouwen. Deze week heb ik wel gemerkt dat er in heel veel producten suiker zit. Op veel ingrediëntenlijsten, van potjes en pakjes in de supermarkt, staat suiker bovenaan. Suiker is voor producenten een geweldig goedje… het is goedkoop, producten blijven langer houdbaar en suiker heeft een verslavende werking. De consument zal er meer van willen eten en het product dus vaker in huis halen!

Volgende week merken we hoe groot je verslaving is. Kun je de suikervrije maand makkelijk aan of heb je er veel moeite mee? Misschien krijg je hoofdpijn, omdat je lichaam aan het ‘ontsuikeren’ is. Of merk je niet zoveel en hoef je niet veel aan te passen…

Let op de verborgen suikers, die in veel producten zitten! Staat er op een product dat er minder vet of 0% vet in zit… grote kans dat er suiker in zit! In bijna elke saus die in de winkel te vinden is, zit suiker. De meeste soepen, in blik of pak, bevatten suiker net als in veel soorten bouillonblokjes. Zelfs bij de chips en de zoutjes is er vaak suiker toegevoegd. En in vruchtensap zit vaak toegevoegde suikers. Zet de blender dus vast klaar als je graag een keer puur sap wil drinken!

Volgende week gaan we dan echt van start… spannend!
Zorg ervoor dat je vooraf alle suikerhoudende producten elders opbergt. Anders maak je het jezelf wel erg moeilijk  (uit het oog…). Kijk dan ook even in auto, tas, in je bureaula en op je werk.

Als je kinderen mee wil laten doen, is het niet verstandig om ze ineens geen suikerhoudende producten te geven. Maar dit moet je goed aanpakken, anders zal de hunkering naar zoet wel eens heel groot kunnen worden. Leg uit dat suiker eigenlijk heel erg ongezond is en dat je het daarom minder gaat gebruiken/kopen. Vertel wat de voordelen zijn en niet de nadelen van het eten zonder suiker. Vertel bijvoorbeeld dat wanneer ze geen suiker eten het makkelijker is om op te letten in de klas. En dat ze veel energie krijgen om te spelen en te rennen. Waarschijnlijk (hopelijk) zeggen ze uit zichzelf dat ze mee willen doen! Belangrijk is dat je het suikergebruik van je kind af gaat bouwen en niet opeens alle producten met suiker afschaft.

Bekijk deze week de etiketten maar eens goed en bedenkt eens waar je brood mee kan beleggen in de suikervrije maand!

 Tot volgende week!
  

Geen opmerkingen: