woensdag 16 januari 2013

Column Lisette, 16 januari 2013


Lisette

vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje - voeding


Mijn koffie drink ik altijd met een schepje suiker en een scheutje melk. Deze week gebruik ik een half schepje om alvast af te bouwen. In de suikervrije maand wil ik natuurlijk geen koffie met suiker drinken! Wat moet ik wennen aan deze koffie, het is niet lekker. Maar aan het eind van de week ben ik al aardig gewend aan deze minder zoete smaak. Eigenlijk vind ik het zo wel lekker. Volgende week maar helemaal zonder suiker proberen!

Als je zonder suiker gaat eten, is het handig om de etiketten te lezen. Geraffineerde suiker staat soms ‘verborgen’ op het etiket. Je kunt het terugvinden als: basterdsuiker of bruine suiker, dextrose, fructose, fructosestroop, glucose-fructosestroop, inuline, kristalsuiker, melasse of rietsuiker. Deze suikers gaan we een maandje vermijden! En krijg je behoefte aan iets zoets, kies dan voor natuurlijke suikers. Omdat je lichaam went aan suiker, kun je proberen om steeds iets minder zoet te eten en drinken. Zo zal je lichaam minder behoefte aan zoet krijgen.
Als natuurlijke suikervervanger kies je: appelstroop, maismoutstroop, ahornsiroop, dadelstroop, rijststroop, agavestroop, honing, oerzoet, palmsuiker of eventueel stevia.

Ook al zijn dit natuurlijke suikers, probeer ze met mate te gebruiken! Neem je honing (bijvoorbeeld in een kopje thee) dan is biologische honing een goede keus. Want in goedkope honing wordt wel eens suikerwater toegevoegd of de bijen hebben suikerwater als voeding gekregen (om te overwinteren). Dit vind je niet terug op het etiket…

Als je gaat bakken en je wilt normale suiker vervangen, gebruik dan oerzoet of palmsuiker. Deze suiker heeft dezelfde structuur als suiker. Honing of een stroop is ook een heerlijke aanvulling.

Stevia is een vrij nieuw product, het is gemaakt van een plant. De een vind het lekker, de ander vind het een rare smaak hebben. Als je voor dit product kiest, koop dan pure stevia. Lees eerst goed het etiket. Aan veel producten is namelijk de smaakversterker maltodextrine toegevoegd. Wil je zo af en toe een snoepje? Neem dan eens een paar gedroogde vruchten zoals: abrikoos, dadel, vijg of rozijnen. Of snoep wat kerstomaatjes, worteltjes of een mandarijntje.

Bij het toetje eten wij wel eens een beetje appelmoes bij de yoghurt. Als ik nu het potje lees, dan  valt mij ineens op dat er “rietsuiker” in verwerkt is! Ik weet nog dat ik fruithapjes maakte voor mijn kinderen, dan kookte ik een appeltje en prakte hem fijn. Dat was een heerlijk zoet fruithapje… waarom voegen de fabrikanten eigenlijk extra suiker toe aan appelmoes?!

Tot volgende week!
  



1 opmerking:

Honeybird zei

Bij alle producten in de winkel wordt er vaak ook extra suiker toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen :).
Ik heb op mijn blog ook een stukje geschreven over suikervrij, en ook naar deze blog verwezen alvast voor jullie suikervrije maand!
http://keukensprookjes.blogspot.nl/2013/01/suikervrij-in-de-keuken.html .