column Lisette, 12 december 2012



Lisette

vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje - voeding


Mijn oudste is nu bijna vier jaar. Morgen heeft hij zijn eerste wendag op school. Waarschijnlijk wordt het voor hem een heerlijke speeldag en voor mij een wendag! Om half negen begint de schooldag en om twaalf uur haal ik hem weer op.

Nu gaat hij ook hele dagen naar de crèche, omdat ik drie dagen werk. Daar vragen ze elke ochtend: “en hoe gaat het met Stijn?”. Als ik hem ophaal dan lopen ze de hele dag met je door, van broodjes tot snottebellen en bezoeken aan de wc. School is een kusje bij de deur en 's middags zet de juf ze weer buiten. Hoe de dag was, hoor je dan van je kind. Want die is nu al zo groot en zelfstandig aan het worden! 

Een spannende tijd… zal hij het leuk vinden? houdt hij zich staande tussen de andere kinderen? Zijn de juffen lief? En luistert hij wel naar de juf? Kan hij zo’n lange dag vol houden of is het te veel?

De middagpauze is een uur en een kwartier, genoeg tijd dus om even bij te komen. Het lijkt me leuk om Stijn dan iets geks voor te schotelen. Na zijn broodje een banaan-eendje! Deze maak je door een snavel te tekenen met een oranje stift en de ogen met een zwarte stift. Of een Nemo-mandarijn (vis) met opgeplakte oogjes, staart en vinnen. Een druivenrups van geregen druiven op een satéprikker met ogenstickers. Een auto- of hartjes boterham, gemaakt met een (taart) uitsteekvorm. Een bordje vol kleine boterhammetjes, uitgestoken met kleine taartvormpjes. Een shake in een gekleurd glas (met een rietje natuurlijk) gemaakt in de blender van yoghurt/melk en fruit. Of een bananen milkshake, een bevroren banaan (zonder schil in de vriezer) in de blender met yoghurt en melk.

Na de lunch met versgeperste appelsap uit de sapcentrifuge, een ‘milkshake’ of een lekker kopje thee, kan hij weer richting school en ik zal hem voor de tweede keer die dag uitzwaaien!

Tot volgende week!

Reacties