Column Lisette, 7 november 2012



Lisette
vrouw – moeder -  zus – tante -  docente – creatief – studie – broodbakken – groentetuintje -  voeding

“Mamma, ik vind jouw brood lekkerder, ik wil geen brood uit de winkel” zegt mijn zoontje van drie als hij een hap van zijn boterham neemt.

Sinds februari dit jaar bak ik ons brood zelf. Mijn opa was bakker, dus het zit zeker in mijn bloed! Met ons gezin eten wij zo’n vier á vijf broden per week. Dat is vooruit plannen en hard werken dus! Het brood wat ik bak is gemaakt op basis van (zuur)desem. Voordat ik kan gaan bakken, start ik 12 tot 16 uur eerder met een desempapje.

Als ik ‘s ochtends wil bakken, dan zet ik het papje de avond ervoor klaar. Afgelopen week was ik daar te laat mee en moest ik een brood uit de supermarkt meenemen… Dat zijn wij helemaal niet meer gewend, het lijkt wel of je een hap lucht eet! Op mijn werk had ik het normale aantal boterhammen mee en om drie uur in de middag had ik al zo’n honger, dat ik snel richting de kantine ging om nog wat te halen.

Bij de start van mijn broodbak carrière gebruikte ik gist voor het rijzen en de broodbakmachine voor het bakken. Nu rollen er alleen nog maar desembroden uit de oven. Misschien denk je dat desembrood zuur hoort te smaken? Mijn broden zijn totaal niet zuur. Ik maak ook wel rozijnen-noten-dadel-kaneel-koekkruiden-kardemombrood en met maar twee theelepeltjes honing smaakt het brood zelfs zoet.

Het liefst schotel ik mijn kinderen ‘het beste van het beste’ voor en probeer ik om zo min mogelijk producten te eten met ‘’lege calorieën” of “zonder voedingsstoffen”.
Wist je dat tarwe fytinezuur bevat en dat dit zuur de opname van mineralen verstoort? Het fytinezuur heeft de eigenschap mineralen te binden tot ze de toiletpot hebben bereikt… je lichaam neemt ze niet op en verlaten het lichaam grotendeels ongebruikt. Tarweproducten zorgen voor een sterke stijging en daarna sterke daling van de bloedsuikerspiegel. Even na het eten zit je vol energie, maar al snel zakt dit weg en krijg je trek in eten, snoepen en snacken.

Ik bak nu alleen nog maar met speltmeel. Spelt is oplosbaar in water en wordt gemakkelijker opgenomen in het lichaam. Het is dus beter verteerbaar, er zitten meer voedingsstoffen in en het zorgt voor een geleidelijke afgifte van energie. De bloedsuikerspiegel schommelt dus minder dramatisch en spelt helpt mee om de cholesterolspiegel te laten dalen.

Waarom is er dan zoveel reclame dat tarweproducten gezond zijn? De waarheid is dat er veel geld aan tarwe wordt verdiend; handelaren kopen en verkopen deze grondstof. Wanneer de boer het land met kunstmest bewerkt kan de productie flink worden verhoogd. Daarnaast heeft tarwe een hoge opbrengst, hoeft niet gepeld te worden, het kan gemakkelijk met machines worden geoogst, is een sterk gewas en is bestand tegen chemische bestrijdingsmiddelen.

Tot volgende week!
  

Reacties