Verslag workshop desembrood 16 maart 2012

Gewoon bij mij thuis
Vorige week vrijdag waren twee leergierige vrouwen bij mij te gast voor het volgen van een workshop (desem)brood bakken. Eigenlijk had ik plannen om een workshop bij een bakkerij in Woerdense Verlaat te geven. De grootschaligheid en de onpersoonlijke ruimte van de professionele bakkerij gaven uiteindelijk de doorslag om het gewoon gezellig bij mij thuis te doen!

Goede voorbereiding
De deelnemers ontvangen van mij vooraf een inschrijfformulier met vragen en informatie over de workshop. Op het formulier kun je aangeven wat je verwacht van de dag én wat je wilt leren. Je kunt op het formulier kiezen uit een aantal soorten brood, dat je wilt gaan bakken tijdens de workshop. Daarmee kan ik een goed programma in elkaar draaien en rekening houden met de inkoop en de totale hoeveelheid brood in de oven. Per workshop kan ik twee mensen ontvangen. Dat geeft mij de mogelijkheid om mijn aandacht te verdelen tussen twee mensen. De wisselwerking tussen de gasten onderling en het uitwisselen van (bak)ervaringen blijken ook belangrijk te zijn. Daarom gaat een workshop door als er twee deelnemers zijn!

De vulling voor het opgerolde vruchtenbrood
Op 16 maart staan de enthousiaste dames bij mij thuis aan het aanrecht. Na een kopje koffie en thee gaan de schorten aan. Nadat ik ze op het hart heb gedrukt, dat ze zelf het deeg moeten voelen en zich niet blind moeten staren op het recept, gaan ze aan de slag. Ze hebben beiden gekozen voor opgerold desemvruchtenbrood én desembrood. Uiteindelijk kiest de één bloem en de ander een mengsel van bloem en volkorenmeel. Daardoor kunnen ze goed zien hoe de broden in de voorbereiding en na het bakken van elkaar verschillen.

En kneden maar... 
Eerst het basisdeeg kneden. Tijdens de 1e rijs in de oven op gistrijsstand, drinken we koffie en thee met vruchtenbrood en andere zoetigheden. Op de tafel ligt voor ieder een stapeltje naslagmateriaal; recepten, informatie en foto’s. We wisselen informatie uit over het starten van een moederdeeg en ik geef tips & trucs over het bakken van desembrood.


Achtergrond van de deelnemers
Karin vertelt over haar praktijk voor voeding en leefstijl ondersteuning kortweg PVLO genoemd. Vanuit de praktijk merkt zij dat er behoefte is aan desembrood zonder gluten. Bijvoorbeeld voor personen die kampen met candidaproblemen. Zij wil tijdens de workshop de basis leren van desembrood bereiden om daarna thuis met glutenvrij meel (zoals teff en boekweit) verder te experimenteren.

Mijn andere gaste Ibolya bakt al langer met boekweit en speltmeel. Zij wil met name leren hoe zij zelf een moederdeeg kan maken en desembrood bakken in de broodbakmachine. Aangezien ik daar geen ervaring mee heb, kan ik haar daarmee niet helpen. Ik vind het belangrijk om met je handen te voelen hoe het deeg zich gedraagt. Dat gaat lastig in een broodbakmachine. Verder vind ik het prettig om een brood te vormen met mijn handen en af te bakken in de oven.

Roosteren, hakken en mengen....
Tussen het praten door, wijs ik af en toe op het deeg in de oven: ineens begint het te rijzen! Als het voldoende is gerezen, is het tijd om een vulling te maken voor het opgerolde vruchtenbrood. Op een groot dienblad staan verschillende noten, gedroogde vruchten, suikersoorten en specerijen klaar. Het deeg wordt uitgerold en royaal bestrooid met de kruidige mengsels.

Beiden leggen hun deegrol op het bakpapier en opnieuw kan het deeg rijzen in de oven. De andere broden worden gevuld met zonnebloempitten en lijnzaad. Na het vormen en bestrooien met kummel en zeezout verdwijnen ook deze bakplaten in de oven voor de laatste rijs. Terwijl de broden langzaam opzwellen, eten wij onze minestrone(soep) met brood. Het smaakt blijkbaar goed, want ik vul de kommen nog een keer bij. 

Zelf voelen of het voldoende gerezen is
Nadat ze zelf hebben gevoeld, of het deeg voldoende gerezen is, worden rond 15.00 uur alle broden gebakken.

Een heerlijke broodlucht hangt in de keuken…. Eén voor één op de knieën voor de oven om het rijzen van de broden tijdens het bakken niet te missen. Na een uurtje komen de dampende broden uit de oven. Het brood wordt eerlijk verdeeld. Met een grote glimlach stappen beide dames in hun  auto’s met de ‘buit’ op de achterbank. Méér dan ze vooraf hadden gedacht…..

Het gerezen deeg uitrollen....
Dit zijn de reacties van Karin en Ibolya later via email:
‘De broden waren superheerlijk!! Ik heb het zoete brood mee gehad naar school. We zitten in een klein klasje en in de koffiepauze was het al bijna op!! Ze hebben allemaal een dubbel stuk genomen. Het hartige is ook erg lekker. Dank voor de fijne dag, het voelde als een heerlijk dagje uit, nog lekker ook.

'De broden waren HEEERlijk! Mijn familie heeft meteen toen ik thuis kwam al een helft van de brood opgegeten :o). Zonder iets! We hebben nog een half fruitbrood maar volgens mij dat is ook op morgen :o).  Deze week ga ik zelf aan de slag met bakken, dus ik laat je weten wat de resultaat is geworden. En ik ga ook een reaktie op je blog geven, heb het niet vergeten!'

Gezusterlijk naast elkaar
Meld je aan voor de workshop!
Wil jij voor 40 euro ook een gezellige dag meemaken? En leren dat iedereen een desembrood kan maken dat eigenlijk niet kan mislukken. Eén kilo meel en moederdeeg mee naar huis en warme broden op de achterbank van de auto?

Mail voor de mogelijkheden naar irenekookt@casema.nl.

Op 30 maart a.s. heb ik bijvoorbeeld nog ruimte voor één deelnemer (meld je dan wel aan vóór woensdag 28 maart).

Reacties