Kneden van een desembrood (filmpje)

Een nieuw moederdeeg met biologisch roggemeel!
Eén jaar geleden heb ik een moederdeeg opgestart. Helaas zat er na de vakantie geen leven meer in... Dus heb ik een nieuw moederdeeg gemaakt. Dat ging niet gelijk de eerste keer goed. Daar gebruikte ik gewone meel voor en het werd niet goed. Het werd pas weer een mooi levend moederdeeg, toen ik biologisch roggemeel gebruikte. Blijkbaar zitten daar toch essentiële zaken in, die meehelpen. Het is zelfs zo, dat ik het deeg afgelopen zaterdag heb gestart en het woensdag al bubbelde en vol leven zat. 


Nu was het afgelopen zaterdag prachtig weer, dus ik dacht: 'nu of nooit'. Ik heb het deegpapje in een schaal zo'n 1,5 uur buiten gezet en daarna 's ochtends en 's avonds bijgevoed met één eetlepel roggemeel en beetje plat bronwater. Na ca. 2 dagen zag ik direct dat het wat begon te worden. Blijkbaar zweefden er tijdens het buiten staan veel gunstige gisten in de lucht. 


Een filmpje van het kneden
Vandaag is het donderdag en heb ik een deeg gekneed. Het is een vrij droog deeg. Het eindresultaat met meer water en dus een natter deeg, is beter. De kneed methode is hetzelfde. Van het kneden heb ik een filmpje gemaakt en kun je hieronder zien. Ik maak er opgerolde gevulde broodjes van en gewone broodjes. Het recept volgt vanavond of morgen. Een meer uitgebreid verhaal over het maken van moederdeeg en bakken van een brood, kun je terugvinden op mijn andere blogs.



Reacties