Bananenroomijs

Bananenroomijs van een memoblokje....
In mijn keukenla liggen tientallen memovelletjes volgeschreven met recepten…. Die schrijf ik op tijdens kookprogramma’s, als ik ergens een kooktijdschrift lees of als ik zelf ineens een ingeving heb. Van alle kookexperimenten schrijf ik direct de ingrediënten en hoeveelheden op, zodat ik het bij een geslaagd gerecht op deze blog kan plaatsen. Mijn oog viel gisteren op het recept van bananenroomijs, mmm… ziet er niet verkeerd uit! Ik heb geen flauw idee waar ik het vandaan heb. Maar het ziet er doortimmerd uit en het lijkt mij erg lekker.

Bananenroomijs

Recept voor ca. 1 l.

Benodigdheden:
  • ½ l. volle melk
  • 5 eierdooiers
  • 250 gram poedersuiker
  • 150 gram room of crème fraîche
  • 1 tl. (5 ml.) maïzena
  • snuf zout
  • 4 rijpe bananen

Bereiding:

Breng de melk met het zout aan de kook. Meng met de mixer de dooiers met de suiker en maïzena tot het een wit en schuimige massa is. Voeg aan deze massa de kokende melk toe, roer even door en giet terug in de pan en bindt de eiermelk al roerende, tot het een gebonden gladde vla is. Daarbij is het belangrijk, dat het niet kookt. Want dan schift de massa. De maïzena in de vla helpt mee om dit te voorkomen, maar let hier op. Zet het evt. op een sudderplaatje en loop absoluut niet weg. Ik ben een angsthaas wat vla koken betreft en neem altijd het zekere voor het onzekere en maak het au bain-marie (dit vraagt wel wat tijd) Daarvoor plaats ik een metalen kom in een pan waarin een laagje kokend water zit. De kom hangt boven het water en niet in het water. Laat de vla afkoelen.

Pureer de bananen en druk ze door een zeef. Spatel samen met de room door de vla en klop met een garde op tot het stevig en luchtig is. Verwerk in de ijsmachine. Laat het ijs draaien tot het de consistentie van ijs heeft. Eén tip voor het vullen van de ijskom: plaats de spatel in de kom en plaats de kap erover, vul al draaiende de kom met de ijsmassa. Schep in een diepvriesbak en bewaar in de vriezer. Beschik je niet over een ijsmachine? Plaats dan de ijsmassa voor ca. 6 uur in een diepvriesbak in de vriezer en roer na 2 uur de massa met een vork goed door, zodat de ijskristallen minder kans krijgen om zich te vormen. Herhaal dit nogmaals na 2 uur.

Reacties