marshmallow(ijs)taart

Mijn ouders houden van een lekker etentje. Als het gezelschap te groot wordt, dan wordt het meestal in buffetvorm. Eén van de grote succesnummers binnen de (hele) familie is een bijzonder dessert: marshmallowtaart. Het is een ijstaart met mayonaise!! Toen mijn ouders er voor het eerst over vertelden, verklaarde ik hen ik gedachten voor gek… Een dessert met mayonaise. Met de nodige scepsis schepte ik een bordje (half)vol. Maar het bleek een lekker, fris, romig en door de mayonaise een bijzonder en ‘gek’ toetje! 

De marshmallows erdoor geven een zoet en zacht accent. Zij hebben het recept uit een roman van een Amerikaanse auteur. Ik ben gaan zoeken op internet en inderdaad vind ik het recept alleen op Amerikaanse kooksites terug en nergens anders. Ik heb zelfs een afbeelding gevonden van de taart. Het schijnt een ‘southern’ oorsprong te hebben en wordt als bijgerecht gegeten. Wij hebben het alleen als nagerecht gegeten. Voor de avonturiers onder ons, het recept van de taart. Ik denk dat het genoeg is voor 4 personen. Voor grotere gezelschappen verdubbelen of meer….


Marshmallow(ijs)taart

Nagerecht voor ca. 4 personen

Benodigdheden:
  • 1 pakje MonChou
  • 0,7 dl. mayonaise
  • 1 ½ tl. citroensap
  • 70 gram suiker
  • 2,2 dl. slagroom
  • 35 gram mini marshmallows (of knip ze zelf kleiner)
  • 35 gram uitgelekte mandarijnpartjes
  • 450 gram fruitcocktail (uit blik, uitgelekt)
  • 2 el. fijngehakte geroosterde pecannoten

Meng de kaas, mayonaise en citroensap. Klop de slagroom met de suiker stijf. Spatel door kaasmengsel. Rest van de ingrediënten toevoegen en voorzichtig mengen. Een vierkante vorm van 20 cm. x 20 cm. vullen met het mengsel, afdekken met aluminiumfolie en geheel inpakken in de folie. Enkele uren of een nacht in de vriezer plaatsen. Voor het serveren licht ontdooien en in stukken snijden.

Reacties