Pittige rode uienchutney, naschrift gekonfijte walnoten en ludieke actie van 'Friends of Glass'



Alles achter glas
Herinneren jullie de receptenactie op de site ‘Friends of Glass’ nog? Stuur een recept in wat in glas bewaart kan worden. Zorg dat veel mensen op de hoogte zijn van deze actie (en de site) en laat ze stemmen op jouw recept. De top-10 wordt in een kookboekje gevat….. Sommige receptenmakers wisten heel veel mensen te mobiliseren en kregen honderden stemmen! Dat lukte mij niet… maar ik kreeg afgelopen week wel een leuk presentje opgestuurd met de leus: ‘much ado about nothing’ (ja inderdaad Shakespeare).  Leuke actie! Ik ben gelijk aan de slag gegaan met nog een chutney… Nou is mijn voorraad (lege) potten niet oneindig en de fles van ‘Friends’ wil ik nog niet gebruiken. Gelukkig was de gezinspot pindakaas leeggegeten en kon de chutney weer worden bewaard… 

Walnoten ingemaakt
Trouwens de walnoten zitten inmiddels ook achter glas! Dit recept is volgens mij ook heel geschikt voor walnoten die al wat steviger zijn (en geen weke kern meer hebben). De walnoten worden namelijk zacht gekookt. Ik hield alleen wel 400 ml. suikerstroop over. Daar heb ik pittige rode uienchutney van gemaakt. De walnoten laat ik tot kerst staan. Dan eten we de gekonfijte walnoten bij een stuk zelfgemaakte paté. Ik heb etiketjes gemaakt voor zowel de uienchutney en de walnoten. Is wel leuk geworden (ook om cadeau te geven). Van het snijden van de uien heb ik een filmpje gemaakt (zo wordt duidelijk hoe ze gesneden zijn).




Pittige rode uienchutney

Recept voor 1 grote (pindakaas)pot















Benodigdheden:

Voor de inmaakvloeistof:
400 ml. ingekookte rode wijnazijn/suikermengsel over van gekonfijte walnoten + 1 kaneelstokje of
500 gram suiker, ½ liter rode wijnazijn, 2 kruidnagels, pijpje kaneel
Voor de inmaak zelf:
800 gram rode uien
2 grote eetlepels gesneden gember
1 á 2 rode chilipepers, in ringen, incl. de zaden
1 tl. gehakte verse rozemarijn1 eetlepel gehakte knoflook
2 theelepels zout

Bereiding:

Gebruik het restant van de inmaakstroop of kook alle aangegeven ingrediënten voor de inmaakvloeistof een half uurtje tot ca. 400 ml. dunne stroop is ontstaan. Haal de kruidnagels eruit. Snijd de uien volgens het filmpje en voeg deze bij de kokende suikerstroop samen met de chilipepers, gember, rozemarijn en kaneelstokje. Laat zachtjes een half uurtje inkoken (met de afzuiging aan, want het ruikt behoorlijk sterk).  Borstel intussen een grote pot met een sopje van sodazout brandschoon, spoel af en overgiet met kokend water en zet omgekeerd op schone theedoek. Vul de pot, cellofaantje erover, deksel erop en omgekeerd af laten koelen. Ca. twee maanden smaken laten rijpen. Daarna heel lang houdbaar (indien geopend, in de koelkast bewaren). Lekker bij een gehaktballetje, speklapje, stoofschotels, eenpansgerechten, rijstgerechten, etc.







Reacties