Baskische kip (gestoofde kip met paprika's en rauwe ham)


Kip met gestoofde paprika's en rauwe ham
Het was alweer even geleden dat ik het recept van Baskische kip maakte. Ineens kwam het in mijn gedachten en na wat raadplegen van diverse uitvoeringen (met rode of witte wijn, champignons, …) is deze versie ontstaan. Ik heb de kip gebakken in eendenvet en gebruikte gerookte knoflook. De laurierbladen heb ik ooit vers ingevroren in de vriezer en blijven al tijden goed. Als chilisaus gebruik ik al jaren een saus die ik bij de Xenos koop: Kimball, verkrijgbaar met of zonder knoflook. Het is een licht pikante saus, die een lekker accent geeft aan sauzen, stoofschotels, dressings, marinades, wokschotels, etc.. Ik heb tijdens het rondneuzen op internet ook een recept van Baskische kip gevonden waarbij Piment d'Espelette wordt gebruikt. Dit is een chilipeper en ruikt naar paprika, smaakt naar peper en heeft een aangenaam hete smaak. Het wordt gebruikt in sauzen, jus, salades, smaakmaker voor vlees, of gemengd met mayonaise. Komende zomer ga ik tijdens de vakantie op zoek naar deze smaakmaker! Op de afbeelding worden de pepers in de zon gedroogd.



Baskische kip

Hoofdgerecht voor 6 personen, buffetgerecht voor 12 personen

Benodigdheden:

• ca. 1200 gram (biologische) kipdijfilet/kipkarbonaden
• 2 groene, 2 gele en 2 rode paprika’s, reepjes
• 2 blikjes tomaten op sap (á 400 gr)
• 6 tenen knoflook, gehakt
• pepersaus: tabasco/chilisaus
• 1 tl. suiker
• 2 laurierbladen
• 2 uien, halve ringen
• plak rauwe ham ca. 200 gram, blokjes
• voor bakken: eenden/ganzenvet of olijfolie

Bereiden:

Braad de licht gezouten kipdelen aan in het vet. Haal kip eruit en bak de ui en hamblokjes lichtbruin. Voeg knoflook toe en paprika’s en schep paar keer om. Voeg tomaten, pepersaus naar smaak, suiker en laurier toe, leg de kipdelen terug en schenk zoveel water bij dat de kipdelen 2/3 in vocht liggen en breng aan de kook. Laat 45 minuten zachtjes pruttelen. Laatste 15 minuten zonder deksel, zodat vocht kan verdampen en de saus meer geconcentreerd wordt. Breng op smaak met zout en peper. Lekker met witte gekookte rijst.

Reacties