Gevulde perziken met amarettikoekjes




Regelmatig wordt door bezoekers van mijn blog gezocht naar eenvoudige desserts en eenvoudige voorgerechten. Jaren geleden heb ik het recept van vandaag gemaakt. Sterker nog.... ik heb het meerdere keren gemaakt, zo lekker is het recept. Toch was ik het helemaal vergeten. Ik herinnerde ineens dat het een recept van de Allerhande was. Even gezocht... en gevonden! Het is een heel gemakkelijk recept, maar qua smaak en uiterlijk lijkt het alsof je uren in de keuken hebt gestaan. Je kunt ook variëren door de witte wijn te vervangen voor likeur of drank. Bijv. Amaretto, Grand Marnier, Cointreau, rum, Kirsch, etc. Voor kinderen zou ik de sterke drank vervangen voor sinaasappelsap, appelsap, etc. De amarettikoekjes kun je in de supermarkt krijgen, maar kan ook door bitterkoekjes worden vervangen.

Gevulde perziken met amarettikoekjes

Dessert voor 4 personen

Benodigdheden:
• 1 pak amaretti (koekjes, 100 gr)
• 2 blikken perziken op sap (à 415 gr)
• 2 eetlepels rozijnen
• 1 theelepel cacao
• 1 theelepel kaneel
• 1 eierdooier
• 100 ml witte wijn (halfzoet)
• 25 g roomboter

Bereiden:
Oven voorverwarmen op 200 °C. In keukenmachine of met de hand koekjes verkruimelen. In zeef perziken laten uitlekken en met bolle kant naar beneden in ovenschaal leggen. In kom rozijnen, gemalen koekjes, cacao, kaneel, eierdooier en 1 el wijn door elkaar scheppen. Holtes van perziken vullen met rozijnenmengsel. Boter in vlokjes over perziken verdelen. Wijn erover druppelen. In midden van oven perziken ca. 12 min. bakken en licht laten kleuren. Warm of lauwwarm serveren. Lekker met koude losgeroerde mascarpone of crème fraîche. Ook lekker met een bolletje (vanille)ijs er naast.

Reacties