Pannetje


De laatste tomaten uit de tuin liggen klaar om opgegeten te worden. Deze zomer was een topzomer voor tomaten. In ieder geval in mijn tuin. Van één plant heb ik minstens 10 kilo kunnen oogsten. Bij wijze van proef heb ik de plant helemaal niet getopt. Regelmatig bijgemest. Nieuw ranken goed opgebonden. Het resultaat was opzienbarend! Op de foto kun je zien hoe groot 'ie geworden is.

De afgelopen week heb ik een recept gemaakt voor 4 personen waar heel veel mee gevarieerd kan worden. Wij noemen het 'pannetje'. Mijn dochter vindt het altijd lekker. Wij (mijn man en ik) ook trouwens. De ham zit erin voor een lekker rooksmaakje. Ik koop altijd biologische achterham bij de Super de Boer. Ook de AH heeft tegenwoordig bio-achterham. Schouderham is geen ham! Ham komt van de 'hammen' van het varken: juist.... de billen dus! Schouderham zijn geperste stukken varkensvlees.
De basisingrediënten zijn de volgende:
- 500 gram rauwe aardappels in dobbelsteentjes (dep ze droog), 100 gram fijngesneden achterham, 1 rode paprika, in reepjes gesneden, 1 grote ui in halve ringen, 4 eieren, handje geraspte kaas, 1 teentje knoflook fijngesneden, olijfolie, scheutje Japanse sojasaus, peper, zout, tabasco, oregano, verse kruiden (wat je toevallig op voorraad hebt).

Bak de aardappels in een grote koekenpan op hoog vuur in scheut olijfolie aan een kant bruin. Plaats een deksel over de pan en zet het vuur zacht. Als de aardappels beginnen te garen de ham, en ui toevoegen en alles doorbakken. Na 5 minuten paprika, alle kruiden en knoflook erbij (behalve de verse) en even laten bakken. De eieren loskloppen met scheut sojasaus. In de pan schenken, kaas en kruiden erover. Deksel erop. Eieren op laag vuur in ca. 10 minuten laten stollen.

Ik heb de 'tortilla' de afgelopen week gemaakt met een 1/3 fijngesneden groene kool erbij. Bak de groene kool eerst beetgaar in beetje olie en scheutje bouillon of water en breng op smaak. Toevoegen aan groentemengsel voordat eieren erin gaan.

Qua variatie kan er eindeloos worden afgewisseld en geëxperimenteerd: denk aan toevoegen van: venkel, prei, wortel, spinazie (beetgaar, zoals de kool), alle koolsoorten, taugé, sjalotjes, vis, mosselen, spekjes, alleen groenten, gerookte kip, koolrabi-blokjes, boerenkool, mais, doperwten, asperges, beetgare sperzieboontjes/snijbonen, etc. etc.

Ook met kruiden kan een nieuw 'pannetje' worden gemaakt. Denk aan kerrie, mespuntje gerookte paprikapoeder, verse kervel, bieslook, basilicum, etc.

Reacties